Home / درباره دراگون بوت / معرفی دراگون بوت

معرفی دراگون بوت

دراگون بوت (Dragon Boat) یا قایق اژدها، یکی از رشته های تیمی پارویی و تیمی ترین ورزش دنیاست. این رشته ورزشی در قایق هایی با حضور ۱۰ یا ۲۰ پاروزن به همراه یک سکاندار و یک طبال انجام می شود که در مجموع در هر قایق ۱۲ یا ۲۲ نفر حضور دارند. پاروزنان با هماهنگی کامل و با صدای طبل پاروهای خود را وارد آب کرده و قایق را به سمت جلو به حرکت در می آورند. طبال با نواختن طبل، به هماهنگی پاروزنان کمک می کند و سکاندار به وسیله سکان جهت حرکت قایق را تعیین می کند.

این قایق ها به شکل اژدها بوده و دارای سر و دم اژدها نیز می باشند. صدای طبل و تعداد زیاد شرکت کنندگان باعث می شود تا مسابقات این رشته ورزشی دارای هیجان بسیار زیادی باشد. لازم به ذکر است در یک مسیر مسابقه ای که مثلا ۸ قایق در کنار هم پارو می زنند، ۱۷۶ ورزشکار به طور همزمان در حال رقابت در آب هستند!

مسابقات دراگون بوت از ۲۵۰۰ سال پیش در جنوب چین برگزار می شده است و سابقه ای طولانی و آمیخته به سنت ها و مذاهب در شرق آسیا دارد. در شرق آسیا بعضا قایق های دراگون بوت از ۵ تا ۸۰ نفره نیز وجود دارند. از سال های دهه ۱۹۷۰ و با دیده شدن این رشته به وسیله جهانگردان اروپایی در کشور هنگ کنگ، راه برای حضور این رشته در دیگر کشور ها هموار شد و هم اینک با رشدی بسیار سریع سراسر دنیا از کانادا و آمریکا تا سراسر اروپا و آسیای میانه و شرق آسیا و حتی استرالیا، آمریکای جنوبی و آفریقا را در نوردیده است و می رود تا به یکی از محبوب ترین رشته های ورزشی مبدل شود. هم اینک در حدود ۱۰۰ میلیون ورزشکار از ۸۳ کشور در سراسر جهان در این رشته ورزشی فعالیت می کنند.

مسافت های معمول این رشته ورزشی ۱۰۰، ۲۰۰ یا ۲۵۰، ۵۰۰، ۱۰۰۰ و ۲۰۰۰ متر می باشد. مسافت های کمتر از ۱۰۰۰ متر به صورت مستقیم برگزار می شوند و تیمی که زودتر خط پایان را قطع کند پیروز میدان است. اما مسافت های بیش از ۱۰۰۰ متر به صورت چرخشی در مسافت ۵۰۰ متر و به صورت تعقیبی برگزار می شوند و زمان کسب شده توسط تیم ها تعیین کننده تیم برنده است. در برخی مسابقات و بنا به صلاحدید برگزار کننده، مسافت های دیگری نیز برگزار می گردند.

این رشته در آبان ماه سال ۱۳۸۴ به همت سازمان تربیت بدنی وقت وارد کشور شد. از هفتم دی ماه ۱۳۸۹ فدراسیون انجمن های ورزشی مسؤولیت این رشته ورزشی را در کشور ما پذیرفته است و تمام فعالیت های دراگون بوت در ایران زیر نظر این فدراسیون و انجمن دراگون بوت جمهوری اسلامی ایران انجام می شود. از بدو ورود دراگون بوت به کشور تا به امروز چندین دوره مسابقات قهرمانی کشور و کاپ های متعدد کشوری برگزار شده است. تیم های ایرانی همچنین موفق شده اند تا ضمن حضور در رقابت های مختلف بین المللی مدال هایی در مسابقات آسیایی و جهانی این رشته کسب کنند. هم اینک دراگون بوت در شهرستان های ارومیه، اصفهان، اندیمشک، بابلسر، بجنورد، بندر انزلی، بندر ترکمن، بندر خمیر، بندر عباس، بندر لنگه، بوشهر، بیرجند، تبریز، تهران، چابهار، خرم آباد، دزفول، زنجان، ساوه، سمنان، سنندج، کرمانشاه، گنبد، قزوین، لاهیجان، مرودشت، منجیل، و مهاباد در کشورمان فعال می باشد.

از مزایای این رشته ورزشی اینست که بانوان مسلمان می توانند به راحتی و با حفظ حجاب اسلامی در مسابقات دراگون بوت شرکت کنند.

فدراسیون جهانی دراگون بوت (IDBF) متولی این رشته ورزشی در سطح جهانی است و فعالیت آن توسط انجمن عمومی فدراسیون های ورزشی (Sport Accord) به رسمیت شناخته شده است. فدراسیون جهانی دراگون بوت درخواست عضویت در کمیته جهانی المپیک (IOC) را اخیرا مطرح کرده است. این فدراسیون  مسابقات متعددی اعم از قهرمانی جهان، قهرمانی باشگاه های جهان، مسابقات قهرمانی قاره ای و تورنومنت ها و جشنواره های بسیار زیادی را هر ساله برگزار می کند. این رشته ورزشی در سال ۲۰۰۸ به بازیهای آسیایی ساحلی اندونزی افزوده شد و در سال ۲۰۱۰ وارد بازیهای آسیایی گوانگجو شد و امید آن می رود که با توجه به محبوبیت زیاد و عزم جدی فدراسیون جهانی به زودی در المپیک شاهد حضور اژدهاسواران باشیم.

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شما می‌توانید از این دستورات HTML استفاده کنید: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>